Bekymret for datters trivsel

7. december 2009

Alder:
3 mdr.

Bekymret for datters trivsel

Kære Helen

Velkommen tilbage fra ferie - håber du har fået slappet af :)

Jeg skriver, fordi jeg har brug for et råd ifm. med min yngste datter, Marie, på 14 uger.

Vi har haft en udfordrende start med hende - efter en ok graviditet og en fin fødsel stort set til termin - 52 cm og 3350 gram - begyndte tingene at gå lidt ned af bakke. Amningen blev hurtigt etableret og kom fint i gang, men lige fra starten har hun gylpet rigtigt meget, og vægten fulgte ikke rigtigt med. Hun kunne ikke holde modermælken i maven, så efter både Nutramigen - far har astma - og Enfamil, der heller ikke havde nogen effekt, er vi nu på Nan HA. fortykket med Johannesbrødkernemel, og det fungerer for så vidt nogenlunde. Jeg ammer næsten ikke mere - hun kan jo ikke holde det i sig - men malker i stedet ud, og tilsætter det den fortykkede MME.

Vores store datter, Ingrid - som du jo har hørt en del om ;) - led af refluks, så vi kunne hurtigt genkende tegnene i Marie. Ergo sover hun med eleveret hovedgærde i både seng og barnevogn, ligesom vi er ekstremt forsigtige med hende i lang tid efter måltider, men til lige lidt effekt - hun gylper fortsat meget nemt. Til tider lyder det som om hun er ved at drukne, når hun ligger i sin seng.

Kolik har hun også haft, fra hun fyldte tre uger og frem til for et par uger siden, så da jeg nævnte kolik og refluks for lægen til 5-ugers undersøgelsen, blev vi henvist til Hvidovre, som satte hende på Nexium for refluks. Det har også haft en effekt, er vores indtryk.

Hun trives fint i gængs forstand - for halvanden uge siden vejede hun 6800, og det er vel ok, tænker jeg. Men - gylperiet forsætter bare, og hun kan ikke holde særlig meget mad i maven. Det er som om hendes mavesæk er meget lille - og det er de jo på små børn - men det her virker alligvel ekstremt.

En typisk dag hos os ser sådan ud:
04:45 140 ml NAN 2 efter anbefaling fra egen SP
09:00 120 ml Nan HA
puttes til lur
12:15 140 ml Nan HA
er vågen et par timer
puttes til lur
16:45 140 ml Nan HA
20:15 140 ml Nan HA
22:45 140 ml Nan HA

Det giver i alt 820 ml pr døgn - og med den vægt hun har, skal hun jo have ca. 1130 ml. Alt i alt en stor forskel. Jeg gav hende gerne mere at spise, men det hele kommer op ...

Annonce

... igen. Det der så ikke fremgår af ovenstående, er at hun skriger nærmest nonstop fra 20.15 til 22:45, mens hun nogle gange igen gylper rigtigt meget. Vi har også prøvet med mindre flasker, og hyppigere madninger i stedet, men resultatet er det samme - skrig og gylp. Det skal siges at vi lader hende styre måltiderne selv om natten, fordi hun ofte gylper, hvis vi tager hende op til mad, uden at hun selv har meldt sig.

Små børn har jo ofte et appetitspring ved 12-14 uger, og jeg tror såmænd sagtens det kunne være det, men hvad stiller jeg op, når hun ikke kan have mere i maven?

Når hun ikke gylper, har hun det fint, og er nogenlunde med i udviklingen - hun kan ikke løfte hovedet så længe af gangen, fordi vi qua gylperiet ikke kan lægge hende så tit på maven, og hun kigger meget til den ene side, så vi går til kiropraktor med hende, efter aftale med SP, og det lader bestemt til at have en effekt.

Det fylder efterhånden rigtigt meget herhjemme hos os. Vi betragter os selv som rimeligt erfarne og ikke alt for pylrede forældre, qua Ingrids kolik, refluks, trivselsproblmer, kighoste, feberkramper og hvad der ellers har været, men vi er helt blanke, og har ingen ide om hvad vi gør galt. Det forekommer mig at hele min barsel går med at trøste et barn, der ikke har det helt godt, og så at vaske - på en dårlig dag ti savlesmække, og 8 bodies.

Den løsning der ligger lige for, ville jo være grød, men hun er kun 14 uger, og det går imod anbefalingerne, det ved jeg godt. Men hvad kan vi ellers finde på? Jeg nævnte det til kontrol på Hvidovre for nogen tid siden, og der var beskeden at hvis jeg gik igang med grød før tid, skulle jeg være obs på at der ikke var gluten i maden.

Jeg har også overvejet mavemunds-forsnævring, men det virker ikke som opkast. Gylperiet er ofte ifm. en bøvs - og jo, vi bøvser hende under måltidet også - men tit virker det bare som om det skvulper lidt over, som med en kop der er fyldt for meget i. Så den tror jeg nok heller ikke på.

Kan du få øje på noget vi gør galt, og endnu mere vigtigt, kan du komme på en løsning, vi ikke selv har tænkt på eller prøvet?

Jeg ser frem til at høre fra dig, og håber du har et godt råd til os.

Bedste hilsner
Ingrids og Maries mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder